Sofia Chamber of Commerce and Industry

Maлкият бизнес и кризата ...

Новини
13 Юли 2010 г. - 15:41 ч.

Анжела Иванова: В криза е важно мениджърите, управителите и собствениците на малък бизнес е  да поемат своята роля на лидери…

Малкият бизнес и кризата …

Като собственици на малък бизнес, мениджъри или управители на фирми, много често ни се случва да ни затрупат рутинните задачи и проблеми. Някак неусетно ежедневието ни поглъща и се оказва, че сме затънали в оперативната текуща работа. Особено сега. И особено сега, когато бизнеса е в изключително тежко положение, мениджърите, управителите и собствениците на малък бизнес е необходимо да поемат своята роля на лидери… Конкуренцията особено тежко се усеща във свит пазар. Усещаш дъха ѝ във врата си. Свалянето на цени, за да се привлекат малкото останали платежоспособни клиенти, е отчаян опит да продължиш да съществуваш. Но в един момент се оказва, че всъщност си попаднал в тежък водовъртеж, който те влече надолу и убива бизнеса ти…Има ли решение? Бизнес организациите, ако искат да оцелеят, трябва да се научат да бъдат различни. Единствения път за това са иновациите – не в онзи тесен смисъл на думата, когато смятаме, че иновация означава изобретение, невиждано и нечувано до сега. Иновациите са широко понятие и включва всичко ново – нов процес, нов продукт, нов начин на работа, нова технология – за самата фирма, за самия регион, държава и накрая- за света. Ето защо се говори за революционни иновации (които рутинно смятаме за иновации) и за постепени, еволюционни иновации, които се случват непрекъснато и постепено. Прилагането на иновативен подход е единствения начин да оцелееш и да прибавиш стойност към дейността. А това носи печалба. Кой каза, че във време на криза не може да се развива бизнеса? Точно по време на криза е възможно да се родят онези предимства, които да носят печалба или поне осигуряващи нормално функциониране на бизнеса. Вярно е, обаче, че усилията за това са удвоени или утроени. За да можем да прилагаме иновативен подход, трябва да скъсаме със старото и рутинно мислене. Режим „оцеляване“. Необходимо е мислене „извън кутията“- търсене на друг, различен поглед за даден проблем. В спокойни и сигурни времена рутината е приятел и помощник. Тя дава сигурен начин, без много усилия, да съществуваш. Сега не става въпрос за съществуване. Сега превключваме на режим „оцеляване“. Режимът „оцеляване“ има две възможности – да се снишиш и да чакаш (ако си на „завет“ и имаш ресурси) или често оцеляването е свързано с хрумване и смелост да измислиш спасителен вариант (ако си във вихъра на бурята).  Това е възможност да бъде приложена  креативност в бизнеса, да въведете иновация. Конкурентно предимство. Основната тънкост при иновациите е, че те трябва да носят нови ползи за потребителите. Това ново предимствоще ви изведе далеч пред конкурентите. Но е възможно да е за кратко. Колкото по-трудно за копиране е вашето предимство, толкова повече сигурност ще имате на пазара. Но не и успокоение! Вие вече трябва да мислите следващия ход, да прецените кога да го направите, за да поддържате непрекъсната преднина. За да можете да направите това е необходима стратегия. Поставените цели – до къде искате да стигнете, начертаният път – от къде да минете и какво да направите, за да стигнете целта и знанието – по какъв начин е най-добре да стигнете там, ще внесат фокус във развитието на бизнеса ви. За ролята си на лидер е необходима визия – широко отворени очи и далечен поглед. Поглед отвъд кризата.

Автор Анжела Иванова, икономист, консултант и коуч по герила маркетинг и стратегически комуникационен мениджмънт, http://nginno.com [1]


Тази статия е от Sofia Chamber of Commerce and Industry
  http://scci.bg/

Тази статия се намира на адрес:
  http://scci.bg/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=5056

Линкове в тази статия
  [1] http://nginno.com/