Welcome to Sofia Chamber of Commerce and Industry
 
Welcome toSofia Chamber of Commerce and Industry

Партньори
Услуги за членовете
Оферти на / за членовете
Държави
Топ 10



Вход
 Име
 Парола


Регистриране
Загубена парола

Интранет за членове

  


Новини: Разселването
08 Май 2012 г. - 16:03 ч.
[ Изпрати на партньор | Версия за печат ]
проф. Иван Ангелов за "Великото" преселение този път на администрацията и за ефектите от него ...

Разселването

Разселването на държавни учреждения – поредната авантюра на Дянков. Тези дни Симеон Дянков и други министри ни занимават как ще се намалят задръстванията по софийските улици след изпращането на около 40 държавни чиновници в Пловдив, на други 80 във Варна, на трети в Плевен, Русе, Велико Търново и т.н. Говори се, че първата вълна на замисленото преселване ще е през септември-октомври тази година, следващата през април 2013 г. То щяло да засегне около 20 министерства и агенции и около 2500чиновници.

Симеон Дянков отново ме изуми с „аргументите” си след освиркването му на конгреса на КНСБ на 2 май. Може би това го е извадило още повече от равновесие. „Ако висшите администратори се пръснат из страната, ще имаме много по-разнообразен поглед върху това, което е необходимо за икономиката”, каза той. Защото животът изглеждал по-различно от Пловдив, Русе, Плевен или Варна отколкото от София. Това е безмислица, защото, Първо, известно е, че не тези администратори от средното и ниското ниво правят държавната политика.Второ, погледът на сериозните политици върху обществените реалности няма нищо общо с местоположението на службата в която работят.Трето, ако се има предвид прякото наблюдение на мизерията в която хората живеят, тя не е в най-големите градове, а в селата и махалите из Родопите, Стара планина, Странджа и другите планини, в малките градчета. Тогава защо не изпратят някои министерства и агенции в Тополовград, Исперих, Кула, Трън, Тутракан, Елена, Момчилград, Рудозем или в някои родопски и старопланински села. Той заяви също, че „голяма част от служителите в администрацията сами изразили готовност да се преместят”. Това е чистопробна лъжа. Служителите в предвидените за разселване служби са силно разтревожени. И то е разбираемо.

На 6 май направи изявление с допълнителни подробности по разселването на държавни служби. Между най-силните, според него, аргументи на разместването било следното: тези, които откажат да отидат на новите работни места ще получат само едномесечна компенсация и освободените места ще се заемат от местни хора – от съответните селища. По този начин той се стреми да спечели подкрепата на градовете, където ще се настанят преместените от София служби. И добави, че в други страни, където това е правено, мнозинството от работещите в тези служби са местни хора. Така щяло да стане и в България. Това, обаче крие поне две опасности: Първо, оказва се, че критерият за назначаване няма да са професионалните качества, а местоживеенето. Това е нов „принос” на Дянков в световната теория за администрацията. Второ, той нима не съзнава, че формираните предимно с местни хора служби пряко или косвено ще се стремят на фаворизират своя град и региона около него, а не държавните интереси. Представя ли си той какъв политически, административен, социален и икономически хаос ще създаде в държавата? Признавам си, вече не зная какво да мисля за този човек. Всяко негово изказване и действие са поредното му недомислие. До кога българската държава може да си позволява това?

Дянков ме шокира и с обещанието за 10% повишение на заплатите и пенсиите през 2013 г. „чрез малко по-активни политики за разпродажба на ненужни държавни активи”. Този човек изглежда е загубил способност да мисли логично. Вместо да говори за политики за стопанско оживление, като най-сигурен източник на заетост и по-високи доходи, той мисли за приватизация. Така може да говори само човек, който няма представа колко пари могат да се съберат от разпродажба на ненужни активи, а също и че законът не разрешава приходите от приватизация да се използват за повишение на заплати и пенсии.

Бюджетът тази година ще завърши с дефицит. Така ще е и през следващата година, поради продължаващата криза и ниската събираемост на данъците. А през януари 2013 г. предстоят плащания на 1,8 млрд. лв. по държавния дълг. Затова се готви емисия на държавни облигации за покриване на тези плащания. И всичко това на фона на задълбочаваща се криза в Европа. Сега се чуди как да запълни дупките в държавните финанси през тази и идущата година, а обещава увеличения на заплати и пенсии. Този човек най-безсъвестно заблуждава хората. Той знае, че това което обещава няма да стане. Аз отдавна не вярвам нито на една дума, изречена от него. Помните ли колко пъти вече ни извежда от кризата? И колко пъти обещава повишения на заплати и пенсии!

Шокиран съм от тази поредна авантюра. Наричам я авантюра, защото планираното разселване на държавни учреждения не притежава нито едно предимство в сравнение със сегашното сложно положение в администрацията. Тези хора не си ли дават сметка, че това е напълно излишно за малка страна като нашата. Нима не разбират, че в централната и местната държавна администрация са наложителни други далеч по-важни реформи, включително закриване на дублиращи се и ненужни агенции и съкращения на излишен персонал! Нима не се досещат, че ще разстроят още повече и за дълго работата на държавната администрация! И ще прахосат милиони левове за изпълнение на това недоносче. И понеже то сигурно ще се провали, освен създадения хаос и милионите левове за неговото изпълнение, ще се изразходват нови милиони левове за поправяне на недомислието.

Ще изброя само част от тежките последствия от тази авантюра:

-Почти всеки документ, внасян за приемане в Министерския съвет предварително се съгласува от министъра-вносител със заинтересованите други министерства и агенции. В някои случаи те са 2-3, а в други може да достигат 5-6-7. Никакви конферентни връзки при сегашната българска административна култура не могат да заменят преките контакти при съгласуванията между учрежденията в София. А и ние не сме готови с такива нови технологии за управленски комуникации.

-Ще се затрудни изготвянето на общи документи на правителството (проектозакони, проектопостановления и т.н.) от работни групи с участието на водещото министерство и на представители на 5-7-8 и повече заинтересовани министерства и агенции. В тези работни групи стават оживени дискусии, има сблъсъци на мнения и на интереси, обратни съгласувания с ръководителите на съответните министерства и агенции, налагат се поредица от заседания и т.н. Никакви конферентни връзки не могат да заменят живите преки контакти и понякога ожесточени дискусии, когато говорят едновременно няколко души и никой никого не слуша. А представяте ли си как участниците в такива работни групи ще сноват постоянно до София и обратно до градовете в които ще работят!

-Често пъти се налага министър председателят да вика за спешни служебни и поверителни разговори министри, зам. министри и ръководители на агенции, а министрите да викат за такива спешни разговори свои заместници, директори на дирекции и други подчинени и да им предават или да получават служебна документация. Представяте ли си как ще става това с хора, работещи в провинцията на стотици километри един от друг? И тук новите технологии са безпомощни.

-Много често се налага началникът на кабинета на министър-председателя да вика министри, зам. министри, ръководители на агенции за спешни разговори, за възлагане на задачи по текущи проблеми, да им предава и да получава служебна документация от името и по поръчение на министър-председателя. Същото правят началниците на кабинети на министрите на тяхното равнище. Представяте ли си как ще става това с хора от провинцията. И тук новите технологии, дори да ги има, не са заместители на живия контакт.

-Немалка част от служителите в министерства и агенции, установили се от години в собствени жилища в София, наверно ще откажат да се преместват в провинцията и ще се прахосва натрупаният от тях административен опит. Ще трябва да се търсят заместници, които ще се нуждаят от време за пълноценно навлизане в работата, докато достигнат нивото на техния предшественик. А той (предшественикът) ще трябва да си търси нова работа в сегашната сложна ситуация на пазара на труда. Типична картина за управленски хаос и разсипничество на интелектуален капитал.

-Министри, зам. министри, ръководители на агенции и други, преместени в провинцията ще се налага да прекарват голяма част от времето си в пътувания; ще им трябват паралелни кабинети и в София със секретарки и друг персонал. Всяко от тези учреждения ще има нужда от повече автомобили. Ще се налага плащането на командировъчни и транспорт. Тези, които ще се местят ще получат еднократни парични помощи за покриване на разходите по преместването. Ще се изплащат компенсации на тези, които откажат да се местят. Всичко това ще струва много пари на държавата. Числата за разходите по преместването, които Дянков обяви на 6 май не са верни. Действителните са многократно повече.

-Ще трябва да се търсят помещения за тези държавни учреждения в провинцията, да се правят основни ремонти на съществуващи сгради, обновяване, приспособяване, да се плащат наеми и т.н. Всичко това ще струва милиони левове. А заеманите до сега служебни помещения в София ще останат неизползвани, при положение, че на имотния пазар има хиляди свободни помещения за офиси поради кризата.

-Ще се създадат излишни нови напрежения и конфликти в държавата и обществото, наред с изобилието от съществуващи такива. Ръководителите и част от населението на градовете, където се преместват учреждения от централната държавна администрация може да бъдат поласкани, че придобиват качества на „втора столица”. Други ще са огорчени, защото са пренебрегнати. Ръководителите и обществеността в отделни градове ще се почувстват ощетени от някои решения и ще назреят недоволства. Например, трудно ще е да се обясни с какво Пловдив е по-подходящ от Варна за дирекциите по туризма. Варненци могат да кажат, че преобладаващата част от приходите от стопански туризъм са от крайморския регион. Подготовката на туристически кадри с висше образование е също във Варна. Варна е по-близо до действителните стопански субекти, които „изработват” преобладаващата част от приходите в този сектор. Могат да се дадат и други подобни примери за необмислени решения.

-Пренасянето на части от министерства и на значителен брой агенции в различни градове извън София ще създаде много неудобства и ще причини допълнителни разходи за бизнеса, когато се налага да ги посещават по своите дела. Сега с едно посещение в София може да се свърши работа в няколко министерства и агенции. В бъдеще за целта ще се налагат посещения в различни градове, ще се разходва повече време и средства.

-Особено големи проблеми за другите държавни учреждения, а също и за бизнеса ще създаде пренасянето на Агенция митници и Националната агенция по приходите (НАП). Нищо не налага изнасянето на митническата централа в Русе, при положение че и сега има 10 териториални подразделеления на митниците, от които едно от най-големите е в Русе. Подобно е положението и в НАП, която и сега има 7 териториални дирекции (в това число една във Велико търново) и 23 офиси за обслужване в по-големите градове. На териториалните офиси на НАП и Митницата е по-удобно да контактуват със София, отколкото с Русе и Велико търново.

-Голямата част от министрите, зам. министрите, ръководителите на агенции, техните преки помощници и изпълнителският персонал имат семейства. Местенето ще създаде много проблеми за техните съпруги и съпрузи, които ще трябва да преживеят главоболията на преместването, да си търсят работа в съответния град, да наемат жилища и да плащат високи наеми, при положение че имат жилище в София. Техните деца трябва да се местят в училища и детски заведения на новото място. В резултат на тази никому ненужна раздяла на стотици километри между съпрузи и между родители и деца ще възникнат сериозни смущения в много семейства, с тежки последици, особено за децата.

В миналото в отделни случаи Бойко Борисов е бил по-земен от своя заместник и е отменял негови недомислия. Спешната намеса на премиера се налага и сега. Иначе той ще носи главната политическа и морална отговорност за предстоящия хаос и за прахосването на милиони лева.

Проф. Иван Ангелов, чл.кор. на БАН, 7 май 2012 г.


 
Рейтинг

12345
Разселването | Вход | 0 Коментара
Коментарите представят мнението на лицето, което ги публикува.
Те не представят мнението на редактора на сайта.
 © Copyright 2005 Софийска Търговско-Промишлена Камара. Всички права запазени  Дизайн и разработка Сирма АИ ЕАД