Welcome to Sofia Chamber of Commerce and Industry
 
Welcome toSofia Chamber of Commerce and Industry

Партньори
Услуги за членовете
Оферти на / за членовете
Държави
Топ 10



Вход
 Име
 Парола


Регистриране
Загубена парола

Интранет за членове

  


Новини: Без приоритети
26 Юли 2011 г. - 09:21 ч.
[ Изпрати на партньор | Версия за печат ]
Йосиф Аврамов : България е единствената страна в ЕС, която е без ясни приоритети

Без приоритети

За последните две години от България при управлението на кабинета Борисов със сигурност е единствената страна в ЕС, която е без ясни приоритети в своето икономическо и социално развитие, а това респективно я прави държава без национални цели и приоритети. На 01.01.2007 г. Българияуспешно изпълни националната си цел, по която имаше консенсус между политическите сили по времето на прехода към пазарно стопанство – стана пълноправен член на ЕС, на този етап нашата страна още не е изцяло пълноценен негов член. Пълноценен член на общността, което ще бъде оценено от всеки български гражданин България ще стане едва тогава, когато се изпълнят изцяло две от най-важните предимства на членството й в ЕС – свободно движение на капитали и хора. Това ще се осъществи едва след като България се присъедини към Еврозоната и към т.нар. Шенгенско пространство, а и след като изтекат ограничителни периоди, в които българските фермери получават не изцяло, а само част от субсидиите, които се получават в останалите страни – членки, а българските работници – да могат свободно да работят в няколко от най-развитите страни в ЕС, които са наложили временни ограничения. И докато за последните две ограничения (субсидиите и правото на работа) са налице предварително определени крайни срокове, то за влизането ни в Еврозоната и в Шенген – срокове няма, а трябва да се изпълнят не само определени икономически и технически, а също и – политически критерии (последните възпрепятстват засега влизането ни в Шенген). ЕК не желае МВР да получава дарения от съмнителни лица, а вътрешният ни министър да кадрува в съдебната власт. През есента на 2009 г. правителството на ГЕРБ в разгара на икономическата криза си постави нереалистичната цел - България да се присъедини към ERM 2 през 2010 г., а в Еврозоната – до края на мандата му – 2013 г.? За да изпълни критериите от Маастрихт, поставени от ЕК пред страните-кандидатки, то най-безцеремонно излъга Евростат и укри част от бюджетния дефицит за 2009 г. Финансовият ни министър С.Дянков се правеше тогава, че не знае какво е бюджетен дефицит на начислена и на касова основа и говореше наляво и надясно, че у нас такъв няма Нещо повече той нареди да не се разплатят на бизнеса навреме над 1,5 млрд. лв. за оказани строителни работи и услуги на болници, училища и административни учреждения на държавата и общините, в т.ч. и по текущи европроекти. Това се оказа фатално за много фирми, които силно редуцираха стопанската си активност или фалираха. Само 2 години по-късно Дянков, под влиянието на дълговата криза в някои страни в ЕС „запя” друга песен по отношение на членството на нашата страна в еврозоната. България не би приела да се присъедини към еврозоната в сегашното й състояние. Това становище изрази вицепремиерът и министър на финансите на България Симеон Дянков в интервю за Си Ен Ен, където той неотдавна бе гост на  бизнес програмата, с водещ Ричард Куест. Симеон Дянков заявинедвусмислено, че преди две години, когато е станал министър,  много е искал България да приеме общата валута,  след случилото се в Гърция страната трябва да е много по-предпазлива и да знае "към какво се присъединява....Предпазливи сме не от монетарна, а от фискална гледна точка, защото трябва да знаем какви данъчни правила ще бъдат въведени. Сегашните данъчни правила не ни харесват, както и идеята за данъчна хармонизация". О една страна Дянков правилно желае България да участва в изработването им. но от друга -българският министър на финансите екстравагантно и надменно твърди, че страни като България и Естония могат да дават уроци на някои западни държави, "които вече са забравили какво значи преструктуриране на финансовия сектор и бюджетна дисциплина". Министър Симеон Дянков в серия от други свои интервюта по същата тема за BBC World Service и Sky News, както и за агенция Ройтерс прави горе долу същите прозрения, че не ни трябва скорошно членство в еврозоната. В тях българският министър на финансите посочва, че докато ситуацията в еврозоната обаче не стане по-ясна, не се очаква България да води предварителни разговори за присъединяване към ERM II.
Пред британската агенция Ройтерс той хвали приетите по негова инициатива промени в Закона за устройството на държавния бюджет , с който се въвежда фискален борд. Според тях от януари 2012 г. бюджетният дефицит не трябва да надвишава 2% от БВП, а преразпределението през бюджета се ограничава до 40% от БВП. Симеон Дянков не очаква правителството да емитира еврооблигации през 2011 година, но не казва с какви пари ще плати идната година над 1 млн.евро по падежа на облигациите, заменили брейси книжата, емитирани от неговия предщественик Милен Велчев. Пред Ройтерс вицепремиерът прогнозира още 350 млн. евро приходи от приватизация през 2011 г. и 600 млн. евро приходи от продажба на държавни активи през следващата година. Не е ясно откъде ще се изкарат тези приходи, като засега са обявени за приватизация единствено Булгартабак, при който не цената, а количеството изкупуван тютюн формира 60 % от оценката на победителя и от продажбата му ще се вземе нищожна сума и остатъчните дялове на 3-те ЕРП-ета.След като най-напред прави заключението, че е безсмислено засега да се присъединим към еврозоната, пред радио BBC World Service Дянков се усеща, че е прекалил и все пак прави дълбок поклон пред ЕК и ЕЦБ. Дянков заявява, че въпреки трудностите през последните няколко години, единната европейска валута ще стане най-силната световна валута. Тъй като 70 % от търговията на България е с държави от еврозоната, страната ни е заинтересована те да бъдат със стабилни икономически и фискални перспективи.

Финансовият ни министър пред родни медии направи поредния си антипазарен ход и със заклинания реши да свали цените на бензина в България, който според него трябва да поевтинее до 10 дни. “От миналата седмица вече има спад в цените на петрола на световните пазари, което означава, че и тук ще се отбележи спад при горивата”, бодро заявява Дянков, а последните увеличения той обяснява със сезона, тъй като според него - през лятото потреблението било по-високо. В антипазарен план той твърди и небивалици „В Министерството на финансите следим има ли някакво отклонение в световните цени и ако видим, че в България цената се увеличава, а другаде пада, веднага ще се намесим”. Как ще се намеси и ще „укроти” цените в условията на пазарна икономика вицепремиерът ни не поясни? За пореден път според него България вече е излязла от кризата, при това без заеми и без да се вдигат данъците, което обяснявало защо “Муудис” ни вдигна рейтинга. Той заклинателно отсече:“Българите трябва да повярват, че сме извън кризата, и да започнат да харчат. Следващата година ще бъде по-добра за хората от тази”. Остава да се добави как ще стане това като нашите сънародници са с изпразнени от кризата джобове?

Вместо да дават интервюта по чужди медии премиерът и неговия вицепремиер трябваше да се подготвят старателно за поискания от левицата дебат по икономически и финансови въпроси на 22 юли в парламента. Вместо аргументирани отговори от страна на премиера бе прочетена лекция за ролята на полицията ни в доклада на ЕК. Все пак парламентът задължи правителството да актуализира плана за действие по Националната програма за реформи 2011 г. и Конвергентната програма 2011 - 2014 г. Депутатите задължиха кабинета да предприеме действия, с които да бъдат отразени препоръките на Съвета на Европейския съюз при разработването на законопроекта за държавния бюджет за 2012 г., както и да бъде засилен контролът върху изпълнението на актуализираните мерки.

В своя проект, който бе отхвърлен, депутатите от БСП и ДПС предлагаха Министерският съвет да внесе в парламента за обсъждане коригирани двете програми и да предложи решения на основните проблеми в социално-икономическата сфера. В мотивите към предложението си социалистите посочиха констатациите в доклада на Съвета на ЕС от юни т. г. В тях според депутатите от БСП се критикува лошото състояние на пазара на труда, двойното увеличаване на безработицата за две години, недостатъчното качество на здравеопазването и образованието, ниските доходи на българите в сравнение с останалите страни от ЕС, недостатъчното усвояване на еврофондовете, недобрата поддръжка на пътищата, както и твърде високите разходи в сектор "Енергетика". В препоръка на Съвета на ЕС от м. юни т.г. се посочва, че „...българското правителство трябва да предприеме мерки за подобряване на предсказуемостта на бюджетното планиране и да въведе задължителни фискални правила и ясно формулирана средносрочна бюджетна рамка, която да гарантира прозрачност на всички управленски нива.” Тези препоръки бяха базирани на оценки на Конвергентната програма на България и Националната програма за реформи. В крайна сметка при представянето на проекторешението, внесено от ПГ на ГЕРБ се отбеляза, че в доклада се оценяват благоприятно положените усилия за фискална консолидация, което на практика означава освен преструктуриране и орязване на бюджетните разходи, а понеже не се орязват разходите за МВР и армията, се посяга на разходите за наука, здравеопазване и образование.

В началото на юни ЕК предложи на Съвета на ЕС за утвърди направените от нея препоръки, залегнали в оценката на Конвергентната програма на България за периода 2011-2014 г.В отговор на препоръките на съвета българското правителство е пратило обещание н Брюксел, че ще предприеме следните мерки:

Препоръка 1: Да продължи с ефективното изпълнение на бюджета с цел коригиране на прекомерния дефицит през 2011 г. в съответствие с препоръката на Съвета по процедурата за прекомерен дефицит.

Препоръка 2: Да предприеме допълнителни действия за по-добро фискално управление, така че да подобри предвидимостта на бюджетното планиране и контрола върху изпълнението, включително на начислена основа. За тази цел, да изготви и въведе задължителни фискални правила и ясно определена средносрочна бюджетна рамка, която да осигурява прозрачност на всички нива на управление.

Препоръка 3: Да прилага договорените със социалните партньори стъпки на пенсионната реформа, като ускори някои от ключовите мерки за увеличаване ефективната пенсионна възраст и за намаляване ранното напускане на пазара на труда, също и да осигури облекчения за възрастните работници да остават по-дълго на работа.

Препоръка 4: Да прилага, в сътрудничество със социалните партньори и в съответствие с националните практики, политика, с която да се гарантира, че растежът на заплатите по-добре отразява развитието на производителността на труда; да поддържа конкурентоспособността, като се отчита процеса на конвергенция.

Препоръка 5: Да предприеме действия за борба с бедността и насърчаване на социалното включване, особено по отношение на уязвимите групи от населението. Да се предприемат мерки за модернизиране на обществените служби по заетостта, така че да осигуряват по-адекватен отговор на търсенето на трудовия пазар и да се подпомагат младежите с ниска квалификация.

Препоръка 6: Да положи повече усилия за повишаване на административния капацитет в ключовите държавни ведомства и регулаторни органи, за да се осигури по-висока ефективност на публичните услуги за гражданите и предприятията; да въведе и приложи ефективни разпоредби за извършване на проверки на обществените поръчки въз основа на оценка на риска; да повиши капацитета на органите да предотвратяват и санкционират нередностите, за да се подобри качеството и ефикасността при използването на държавните средства.

Препоръка 7: Да премахне пречките за навлизане на пазара, разпоредбите за гарантирана печалба и контрола на цените, и да осигури пълна независимост на българския орган за енергийно регулиране, за да се отворят пазарите на електроенергия и газ за по-голяма конкуренция. Да въведе стимули за повишаване на енергийната ефективност на сградите.Налице е някакъв напредък в тази насока и ДКЕВР и Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, съвместно с консорциума на норвежката дирекция за водни ресурси и енергия (NVE), норвежкия преносен системен оператор (отдел Statnett Consulting) и норвежката електроенергийна борса (Nord Pool Consulting), работят по проект за създаване на електроенергийна борса.

Какво ще изпълним от обещанията на кабинета Борисов по 7-те препоръки на Съвета на ЕС – ще видим още през следващата година? Необходимо е да се има предвид, че ако не ги изпълним ще ни се наложат санкции от ЕК. Вече са започнали или предстоят да започнат десетки наказателни процедури срещу България, а като приключат санкциите ще плащат не министрите от ГЕРБ, а редовите български данъкоплатци.

Йосиф Аврамов


 
Рейтинг

12345
Без приоритети | Вход | 0 Коментара
Коментарите представят мнението на лицето, което ги публикува.
Те не представят мнението на редактора на сайта.
 © Copyright 2005 Софийска Търговско-Промишлена Камара. Всички права запазени  Дизайн и разработка Сирма АИ ЕАД